شرایط مرجوعی یا بازگشت کالا در دراپ شیپینگ چگونه است ؟
![تصویر خانمی ناراحت و ناراضی برای مقاله مرجوعی یا بازگشت کالا در دراپ شیپینگ](https://monify.ir/wp-content/uploads/2023/11/return-drop.webp)
در هر فروشگاه آنلاینی امکان نارضایتی مشتری به هر دلیلی و درخواست برای برگشت دادن کالا وجود دارد. اگر این این فروشگاه اینترنتی در زنجیره دراپشیپینگ فعال باشد این پروسه میتواند کمی پیچیدهتر شود. چراکه این امکان وجود دارد تا کالا به شما یا تامین کننده برگشت داده شود. با توجه به اینکه پیشفرض ما این است که تامین کننده شما علیاکسپرس است در این مقاله میخواهیم به شرایط مرجوعی یا بازگشت کالا در دراپ شیپینگ از چین نگاهی بیندازیم تا بتوانیم با شناخت و آگاهی بهترین اقدام را در این شرایط داشته باشیم.
اصلا چرا رسیدگی درست به ریترنها یا بازگشت کالای مشتریان در دراپ شیپینگ مهم است ؟
پیشنیاز این مقاله این است که بدانید دراپ شیپینگ چیست؟ و با زنجیره اولیه آن آشنا باشید. همانطور که میدانید در دراپ شیپینگ شما محصول را ندارید و برای مشتری ارسال نمیکنید. بلکه یک عضو ثالث غیر از شما و مشتری ، یعنی تامین کننده یا ساپلایر این وظیفه را برعهده دارد.
![شمایی از زنجیره تامین کالا در دراپ شیپینگ به صورت گرافیکی و توضیحی](http://monify.ir/wp-content/uploads/2023/09/infographic-dropshipping.webp)
وجود این ضلع سوم کمی شرایط مرجوعی کالا یا بازگشت در دراپ شیپینگ را پیچیدهتر میکند. اگر تامین کننده شما در همان کشوری باشد که مشتریان شما قرار دارند، این موضوع چندان مشکل ساز نخواهد بود. با این حال، درخواست از مشتری برای بازگرداندن محصول شما به چین، آسیب زیادی به شهرت کسب و کار شما وارد میکند و انجام این کار امکانپذیر نیست.
از سوی دیگر ، با ارائه سیاست بازگشت بدون دردسر، به مشتریان اطمینان می دهید که اگر به هر دلیلی از آن راضی نباشند، تحت پوشش قرار می گیرند. این به نوبه خود کمک بزرگی برای تبدیل بازدیدها به فروش میکند. آمار مرجوعی کالا در فروش آنلاین به صورت میانگین 10 درصد است که سهم پوشاک تا 40 درصد نیز میرسد بنابراین این وجه کار را نمیتوان نادیده گرفت.
5 دلیل اصلی و رایج مرجوعی یا بازگشت کالا در دراپ شیپینگ
قبل از اینکه به راهحلها برسیم اجازه دهید ابتدا به پنج دلیل اصلی که مشتریان مایل به بازگرداندن محصولات خود هستند نگاهی بیندازیم. چراکه برای هر دلیل از دلایل مرجوع کردن راهحل متفاوتی وجود دارد بنابراین دانستن علت هر مرجوعی اولین قدم در حل این چالش است :
- آسیب دیده یا معیوب شده : محصول آسیب دیده رسیده است، بسته بندی آن ضربه خورده است، یا شاید فقط کار نمی کند. قابل درک است که مشتری می خواهد محصول را برگرداند.
- محصول با توضیحات فروشگاه شما مطابقت ندارد : شاید رنگ، استایل یا سایر مشخصات محصول با آنچه در صفحه فروشگاه شما نشان داده شده است، چه در توضیحات و چه در تصاویر استفاده شده، مطابقت نداشته باشد. برای همین بهتر است که بدانیم چگونه برای محصولات دراپ شیپینگ توضیح محصول بنویسیم و کپی/پیست نکنیم.
- سایز اشتباه : اندازه نادرست محصول حتی ممکن است تقصیر شما یا تامین کننده شما نباشد. مشتری ممکن است اشتباه کرده باشد. با این وجود، شما باید از این نظر همانند دیگر دلایل به بازگشتکالاها اهمیت بدید. برای کاهش درصد مرجوعی به این دلیل ، استفاده از جدول راهنمای سایز برای پوشاک الزامیست.
- خیلی طول میکشه تا برسه : یکی از رایجترین دلایلی که معمولا مشتری میخواهد محصول را برگرداند،دیر رسیدن سفارش به دست مشتری استوقتی این کار از چین انجام میشود، این مشکل بیشتر به چشم میآید ، زیرا میانگین زمان تحویل به ایالات متحده ۱۹ روز است، اما گاهی تا ۶۰ روز طول میکشد! حالا خودتان را بگذارید جای مشتری که این محصول را به عنوان هدیه گرفته است.
![](https://monify.ir/wp-content/uploads/2023/11/delivery-time-aliexpress.webp)
5. خریدار پشیمان شده است همین : شاید عجیب و ناخواستنی باشد اما ، بله گاهی دلیل همینقدر ساده و … این ممکن است لزوماً ربطی به محصول یا خدمات شما نداشته باشد. این حالا فقط در درونیات مشتری است. مطمئناً این بخشی اجتناب ناپذیر از انجام تجارت است. اکثر قوانین آنلاین خرده فروشی کشورهای مختلف ، شما را ملزم به احترام به بازگشت می کند، حتی اگر خلاف آن را در قوانین سایت خود ذکر کنید. مثلا در انگلیس مشتری تا 14 روز حق بازگشت کالا بدون توضیح و دلیل را دارد.
پس هیچی دیگه دراپ شیپینگ کردن با این همه دردسر کنسله 😒 نه صبر کن!
اولا که بیان کردن و آگاهی از این موضوع برای مدیریت کردن یا هندل کردن این چالش به بهترین شکل است. بنابراین آگاهی در هر زمینهای از مسائل این بیزینس میتواند به پیشبرد اهداف شما در دراپ شیپینگ و در نهایت موفقیت شما در این شغل منجر شود. ما در ادامه به حل مسائل نگاهی خواهیم انداخت اما در دوره جامع آموزش دراپ شیپینگ به تفصیل و جزئیات و مثالهای بیشتری به این موضوع پرداختهایم. میتوانید مینی دوره رایگان مارو هم با پر کردن فرم زیر از ما هدیه بگیرید.
ایمیلت رو وارد کن، مینی دوره رایگان درآمد دلاری رو برات ارسال کنیم! 🧡
قبل از پرداختن به راه حل ها به مشکلات را به صورت خلاصه در جدول زیر آوردیم تا راهحلها به تفکیک ارائه شود
1 | کالا یا بسته بندی آسیب دیده یا معیوب است |
2 | عدم مطابقت محصول با توضیحات سایت فروشگاهی شما |
3 | سایز و اندازه اشتباه |
4 | طول کشیدن شیپینگ یا حمل و نقل |
5 | پشیمان شدن مشتری به هر دلیلی |
نتیجه دلخواه مشتری را تعیین کنید
تماس با مشتری و راضی کردن آنها یک راه حل پیش پا افتاده اما بهترین شکل آن است که همیشه محقق نمیشود. دلایل 1 تا 3 قسمت 5 دلیل اصلی و رایج مرجوعی یا بازگشت کالا در دراپ شیپینگ را در نظر بگیرید. عودت وجه در این دلایل نرخ کلی بازپرداخت شما را افزایش میدهد بنابراین مهم است که ابتدا یک جایگزین به مشتری ارائه دهید که در ادامه خواهیم گفت. اگر قبول نکردند ، چارهای جز استرداد وجه ندارید.
حالا دلایل 4 و 5 جدول را ببینید : برای پشیمونی مشتری و طول کشیدن رسیدن سفارش ارسال یک جایگزین اصلا فکر خوبی نیست و احتمالا مجبور به برگردوندن وجه بشید. . پس چه کنیم؟ در ادامه خواهیم گفت.
از مشتری بخواهید مشکل را اثبات کند
برای دلایل 1 تا 3 از مشتری بخواهیدکه تصویر یا ویدیویی که مشکل را نشان می دهد برای شما ارسال کند. بهتر است این را قبل از بازپرداخت یا جایگزینی داشته باشید. سپس باید این مدرک را به تامین کننده خود ارسال کنید تا بازپرداخت یا جایگزینی مشتری را دریافت کنید.
به توافق برسید که عودت درصدی از مبلغ را بپذیرد
این راه حل هم فقط برای دلایل 1-3 فوق قابل اجرا است. ارائه بازپرداخت فوری نرخ کلی بازپرداخت شما را افزایش میدهد، بنابراین پیشنهاد جایگزینی قبل از بازپرداخت بسیار مهم است. میتوانید درصد بازپرداخت را برای راضی کردن آنها پیشنهاد دهید و برای شیرینتر کردن آن برای خرید بعدی کدتخفیف ارائه دهید. این هنوز بهتر از بازپرداخت کامل است.
ارائه بازپرداخت
با وجود تمام مذاکرات و ارائه پیشنهادات ممکن است در آخر مجبور به برگرداندن وجه شوید. این امر در سایت شاپیفای نسبت به ورد پرس برای دراپ شیپینگ دیده شده است که با یک دکمه قابل انجام است.
![](https://monify.ir/wp-content/uploads/2023/11/refunds-in-shopify.webp)
برای برگشت پول به مشتری منتظر نباشید تا تامین کننده شما مبلغی را به شما بازپرداخت کند. این یک اشتباه تجاری وحشتناک است که اغلب اتفاق می افتد. به یاد داشته باشید که مشتری شما از شما خرید کرده است نه تامین کننده شما.
مهمتر از همه : مشتری مدار باش حتی نسبت به مشتری بینالمللی
نحوه رسیدگی شما بازتاب مستقیمی بر تصویر کسب و کار شما دارد. به خاطر یک کالای ارزان قیمت نام تجاریتان را مخدوش نکنید. این در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری مهم است، زیرا مشتریان اغلب هنگام مواجهه با تجربه خدمات مشتری بد، به رسانههای اجتماعی و بررسی پلتفرمها مراجعه میکنند تا شکایت کنند.
یک راه حل اصلی برای مشکل شماره 4 این است که در مورد زمان حمل و نقل با مشتری خود صادق باشید و با آنها قبل از ارسال توافق کنید. برای اینکار حداکثر روز ممکن را در نظر بگیرید تا قول الکی به مشتری خود نداده باشید.
با تامین کننده خود صحبت کنید
دلایل 1-4، تامین کننده شما در حال حل و فصل است، چه با ارسال جایگزین یا بازپرداخت به شما. اگر جایگزینی ارسال شد، هم شما و هم مشتریتان شماره رهگیری جدید را داشته باشید. اما یک سمت این ماجرا تامین کننده است. به این دلیل که مثلاً به شما میگویند تحویل محصول 20 روز طول میکشد، لزوماً به این معنی نیست که پس از گذشت این زمان، پول را به شما بازپرداخت میکنند یا جایگزینی را میفرستند.
اگر نمیتوانید این مشکل را با تامینکنندهتان حل کنید، وجه را به مشتری خود بازپرداخت کنید یا هماکنون جایگزین آن را سفارش دهید. مانند AliExpress منتظر رزولوشن نباشید. به عنوان مثال، روند اختلاف آنها ممکن است تا 3 ماه طول بکشد تا به نتیجه برسد. اگر ابتدا سعی کنید مستقیماً مشکل را با تأمین کننده خود حل کنید، سپس روند اختلاف را با پلت فرم فروش آنها طی کنید، کمک خواهد کرد. سپس پلتفرم تلاش خواهد کرد تا حل و فصل را میانجیگری کند.
سیاست حمل و نقل و بازگشت را در قوانین سایت خود تعریف کنید
داشتن یک سیاست شفاف حمل و نقل و مرجوعی، هر دو، به یک معنا، انتظارات مشتری شما را قبل از خرید از شما تعیین می کند. اگر 20 روز برای تحویل به مشتریان خود اعلام کنید، این وعده شما به آنهاست. بدیهی است که شما نمی توانید در قبال شرایط مختلف مانند تاخیر در گمرک مسئولیتی داشته باشید و سیاست حمل و نقل دقیقاً محل بیان این موضوع است.
در خط مشی بازگشت وجه خودهم نحوه رسیدگی به بازده و همچنین تاریخ قطعی برای انجام این کار را مشخص کنید. فقط فراموش نکنید خط مشی قانون کشوری که در آن خرده فروشی میکنید به قوانین سایت شما ارجح است. برای انجام این کار میتوانید مقاله نوشتن قوانین حمل و نقل سایت برای دراپ شیپینگ و همچنین چگونه نوشتن قوانین سایت برای بازگشت وجه ما را ببینید ما را مطالعه بفرمایید.
استفاده از محصولات با کیفیت بهتر
از ابتدا انتخاب محصولی با کیفیت بهتر برای فروش، طبیعتاً تعداد درخواست های بازگشت دریافتی را کاهش می دهد. هنگام دراپ شیپینگ، مشتری شما احتمالاً میتواند محصول را در جای دیگری ارزانتر بخرد، بنابراین اطمینان از اینکه ارزش پول را دریافت میکند ضروری است. به علاوه، یک مشتری خوشحال نیز ممکن است بازگردد یا دوستی را برگرداند.
![دختر خانمی ناراضی بعد از باز کردن جعبه تحویل گرفته خود برای مرجوعی یا بازگشت کالا در دراپ شیپینگ](http://monify.ir/wp-content/uploads/2023/11/return-drop2.webp)
با قیمت گذاری درست در دیگر فروشها ضرر و زیان خود را جبران کنید
قبلاً اشاره کردیم که به طور متوسط 10٪ از فروش به چالش مرجوعی یا بازگشت کالا در دراپ شیپینگ می شود. یک راه آسان برای اطمینان از اینکه این بر حاشیه سود شما تأثیر نگذارد این است که 10٪ به قیمت محصولات اضافه کنید. به این ترتیب، شما قبلاً این ضرر را محاسبه کردهاید و کمتر تمایلی به نگرانی در مورد صدور بازپرداختها در زمان وقوع آن ندارید.
توضیحات محصول خود را شفاف بنویسید
درست نوشتن توضیحات محصولا و در نظرگرفتن تمام بازخوردها نسبت به آن محصول در سایتهای دیگر کمک بزرگی به کاهش درصد مرجوعی کالا به این دلیل خواهد کرد. سعی کنید در حد ممکن توضیحات را کامل و جامع بیان کنید. همانطور که اشاره کردیم مانیفای مقاله کاملی را در مورد چگونه برای محصولات دراپ شیپینگ توضیح محصول بنویسیم دارد که پیشنهاد میدهیم حتما آن را مطالعه بفرمایید.
جمعبندی برای مرجوعی یا بازگشت کالا در دراپ شیپینگ
به هر حال مرجوعی یا بازگشت کالا در دراپ شیپینگ هم جزئی از این تجارت است که سعی کردیم راههایی را برای کاهش درصد نهایی آن و همچنین پس از اتفاق افتادن آن ارائه دهیم. در این مقاله، پنج دلیل اصلی درخواست بازگشت مشتریان و بهترین روش رسیدگی به آنها را بر اساس دلیل بررسی کردیم. همچنین دیدیم که برای هر یک از آنها راهحلها متفاوت است.
در نهایت نیز اشاره کردیم که بهتر است ابتدا مشکل مشتری را حل کنید سپس با تامین کننده به توافق برسید. و نکتههایی را نیز در انتها برای پیشگیری یا بهتر بگوییم کاهش درصد میزان مرجوعی کالا ارائه دادیم. اگر سوالی یا نکتهای باقیمانده است در کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید